Medical Taping

Icon Medical TapingMedical Taping

Medical Taping

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea met oog op toepassingen in de sportwereld. De tapemethode is ontwikkeld met de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De tape die hierbij gebruikt wordt Cure-tape of kinesiotape genoemd. Dit is een elastische tapesoort die de spieren in hun functie ondersteunen zonder daarbij de beweging te beperken. Aangedane spieren kun je zo behandelen en hierbij activeer je het lichaamseigen herstel proces. De tape kan meerdere dagen blijven zitten zonder nadelige bijwerkingen. U kunt er zelfs mee douchen. Omdat de tape gewoon kan blijven zitten, draagt deze bij aan een 24 uurs behandeling.

Meer informatie

De tape tilt als het ware de bovenste huidlaag op, waardoor de volume van de huidlaag groter wordt. Dit verbeterd de doorbloeding, waardoor voedingstoffen beter kunnen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd. Ook wordt door de liftende werking van de tape de druk op de zenuwen verminderd.

Het medical taping concept bestaat uit verschillende vormen van tapen, waaronder medical taping, lymftaping etc.

Medical taping kan gebruikt worden voor de nabehandeling van blessures, het verminderen van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals tennis- of golferselleboog) en voor neuro-reflectoire beïvloeding (bijvoorbeeld bij hoofdpijn).

Wilt u meer lezen of te weten komen over de verschillende vormen van taping, dan kunt u ook kijken op www.fysiotape.nl

U kunt voor medical taping terecht bij de volgende therapeut(en):