Oedeemtherapie

Icon Sport fysiotherapieOedeemtherapie

Oedeemtherapie

Lymfoedeem is een vochtophoping die wordt veroorzaakt door een storing in het lymfesysteem. Dit kan aangeboren zijn of optreden na een beschadiging van de lymfevaten of lymfeklieren als gevolg van een operatie of bestraling. Lymfoedeem herken je aan een gezwollen en een zwaar aanvoelend ledemaat. Het oedeem kan ook voorkomen op de borstkas of in het littekengebied. Het kan ene pijnlijk, tintelend of gespannen gevoel geven.

Lymfe- Oedeemtherapeuten zijn bekend met operatiecomplicaties van het gehele lichaam in de vorm van zwellingen en beperkingen. De bekendste is de borstamputatie en de verdikking van de arm.

Manuele Lymfedrainage wordt toegepast om het lymfevocht transport te ondersteunen en de zwellingen te verminderen.

Zenuwpijn

Zenuwpijn kan zich voordoen na een borstamputatie of na een borstsparende operatie, waarbij de lymfeklieren uit het okselgebied verwijderd worden. Bij zenuwpijn ontstaat een overgevoeligheid in een door de operatie ongevoelig gebied. Je kunt zenuwpijn herkennen aan een brandend, schrijnend gevoel en scherpe pijnscheuten of elektrische pijnsensatie die niet reageren op de gebruikelijke pijnstillers. Deze pijn kan op elk moment ontstaan, maar meestal gebeurt het kort na of binnen enkele maanden na de operatie. Lymfeoedeem kan zenuwpijn doen toenemen.

Therapie vormen

De therapie kan: manuele lymfedrainage, bandageren (compressiezwachtelen), lymftaping, Physiomed Deep Oscillation Personal apparaat en een therapeutische elastische kous (TEK) inhouden, afhankelijk van de plaats waar het oedeem zich bevindt. Onze oedeemtherapeuten zijn bekend met de nieuwste technieken zoals deep oscillation, kinesiotape en lymftaping.

• Manuele lymfedrainage is een zacht pompende massage die het lymfesysteem stimuleert. Hierdoor wordt deopname en afvoer van weefselvocht verhoogd en zal de zwelling verminderen.
  • Bandageren / Compressiezwachtels oefenen druk uit op de lymfevaten en hebben op die manier een positief effect op de lymfedoorstroming. Deze zwachtels worden na de behandeling aangebracht om het effect van de behandeling te optimaliseren. Om het lymfestelsel nog meer te stimuleren is het goed om te blijven bewegen tijdens het dragen van de zwachtels.
  • Physiomed Deep Oscillation Personal apparaat is een nieuwe therapievorm. Door middel van trillingen van het apparaat en/of via de handen van de therapeut ontstaat er is vochtstroom van de lymfebanen.
  • De therapeutische elastische kousen worden pas aangeraden wanneer het al langer bestaande oedeem niet verder meer afneemt na de behandelingen. Deze kous moet de patiënt dagelijks blijven dragen.
  • Lymftaping is een onderdeel van het medical taping concept. Lymftaping ondersteunt de lymfedrainage en bestaat uit een speciale kinesiotape. Deze tape heeft dezelfde elasticiteit als de huid en als de tape goed aangebracht wordt, zorgt de tape voor een versnelde afvoer van lymfevocht.
  • Kinesiotape kan gebruikt worden bij oedeem en zenuwpijn om:
    • Om de bloed-en lymfedoorstroming te bevorderen, waardoor het oedeem vermindert;
    • Om fibrose (harde stukjes in het weefsel) te verzachten;
    • Om de schadelijke gevolgen van bestraling te verminderen;
    • Om de pijn te dempen.

Voor meer informatie over taping kunt u kijken onder medical taping of op www.fysiotape.nl

U kunt voor oedeemtherapie terecht bij de volgende therapeuten: