Geriatrie Fysiotherapie

Fysiotherapie gericht op ouderen maar ook voor mensen vanaf 18 jaar met meervoudige gezondheidsproblemen, waardoor zelfstandig functioneren een probleem is.

Wat doet een geriatrie therapeut?

De geriatriefysiotherapeut is er niet alleen voor ouderen maar ook voor mensen vanaf 18 jaar met meervoudige gezondheidsproblemen, waardoor zelfstandig functioneren een probleem is. We helpen je zo zelfstandig mogelijk te blijven in de dagelijkse handelingen.

Is bewegen niet meer vanzelfsprekend, gaat uw conditie achteruit of neemt de kracht in uw benen af? Is overeind komen moeilijk en raakt uw evenwicht weleens verstoord? Iedere dag bent u afhankelijk van het functioneren van uw lichaam. Door ouderdom of ziekte is een goed functionerend lichaam soms niet meer vanzelfsprekend. Lopen, traplopen, fietsen, wassen, aankleden of huishoudelijke activiteiten worden dan moeilijker en de kans op vallen neemt toe. De geriatriefysiotherapeut biedt uitkomst!

De taken van een geriatrie fysiotherapeut zijn zeer divers, hieronder zijn een aantal taken benoemd.

• Opbouw algehele conditie en spierkracht
  • Mobiliseren na ziekenhuisopname
  • Samenwerken met ergotherapeuten, diëtist en verzorging voor een optimale aanpak tot snelle terugbreng naar zelfstandigheid in thuissituatie.
  • Begeleiden mantelzorgers bij til- en verplaatsingstechnieken.
  • Valpreventietraining
  • Evenwichtstraining
  • Looptraining met advisering over juist loophulpmiddel

De geriatrie fysiotherapeut kan hulp bieden bij de volgende ziektebeelden.

• Algehele functionele achteruitgang door het ouder worden.
  • CVA (beroerte)
  • Overige vormen van (niet aangeboren) hersenletsel
  • Neurologische aandoeningen
  • Spierziekten
  • Dementie
  • Heup en knie revalidatie.
  • Revalidatie na een trauma
  • Multimorbiteit (meerdere ziektebeelden) waardoor het dagelijks functioneren beperkt wordt

Onze geriatrie fysiotherapeut is aangesloten bij het NAH netwerk en geriatrienetwerk.

OTAGO (valpreventie) instructeur en begeleid de valpreventietraining binnen de praktijk.

• Opbouw spierkracht en conditie
  • Valpreventie training