Ik heb last van... Zwangerschaps-gerelateerde bekkenpijn

Je bent zwanger, gefeliciteerd! Maar die bekkenpijn had je niet zien aankomen? Zwangerschaps-gerelateerde bekkenpijn bevindt zich laag in de rug, de billen, stuit, liezen of aan de voorzijde van het schaambeen.

De bekkenpijn kan zowel ontstaan tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Deze pijn wordt ook wel peripartum pelvic pain (PPPP) genoemd. Vaak is de pijn afkomstig vanuit de banden die het bekken stabiliseren. Al vanaf het begin van de zwangerschap zorgt het ‘’relaxhormoon’’ ervoor dat het bekken zich gaat voorbereiden op de zwangerschap en bevalling. Het bekken wordt meer beweeglijk met als doel de bekkenuitgang voor de bevalling te vergroten, waardoor overmatig beweeglijkheid kan ontstaan. Dit hoeft niet persé tot problemen te leiden.

De bekkenpijn kan zowel ontstaan tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Activiteiten zoals langdurig staan, zitten, buigen, tillen en traplopen kunnen de pijn verergeren. De pijn kan erg wisselend zijn per dag, waardoor het erg verwarrend is en je onzeker erdoor kan voelen.

De bekkenfysiotherapeut kan adviezen geven over de balans tussen belasting en belastbaarheid. Dit betekent evenwicht tussen wat het lichaam kan en wat het vraagt. Verder kijkt een bekkenfysiotherapeut naar houding en beweging om uw bekken zo min mogelijk te overbelasten. Oefeningen kunnen hierbij mogelijk ook een rol spelen.

• Scherpe soms branderige of zeurende pijn
  • Meestal aanwezig aan een kant
  • Afhankelijk van houdingen of bewegingen
  • Uitstralende pijn naar benen of rug